Er det demokrati?

Home  /  Aktuelt  /  Current Page

Er det demokrati? from Retsforbundet on Vimeo.

Er det rimeligt at det i dagens Danmark skal koste 1/2 mio. kr i porto for et parti at blive opstillingsberettiget til valg til Folketinget? Er det demokrati? Er det demokrati i det 21. århundrede? Vi ønsker i Retsforbundet med denne video at lægge op til debat om demokratiets vilkår i Danmark. For hvad er et demokrati, hvis ikke det er et bæredygtigt demokrati? Hvis ikke det er et åbent demokrati, der er i stand til at revitalisere sig selv, når krisen kradser og der er behov for nye tanker, løsninger og værdier?

Post Tags: , , ,

1. Isabella Balkert siger:

Hvorfor taler Retsforbundet til fremtidige vælgere som om de er børn?

Og hvorfor foregøgler man folk at de får noget at vide om Demokrati med ovenstående video, var det ikke rimeligt i det mindste at påpege at Demokrati er folkestyre?

Isabella Balkert

2. Hej Isabella, vi mener at humor er et godt hjælpemiddel til at få folk til at interessere sig for noget, som det hidtil ikke er lykkedes at skabe opmærksomhed omkring, nemlig de efter vores opfattelse lidet demokratiske og temmelig bureaukratiske regler for indsamling af vælgererklæringer. Vi opfatter bestemt ikke fremtidige vælgere som børn – men vi mener ikke reglerne tager vælgerne og demokratiet alvorligt. Derfor henvisningerne til at “saksen godt kan være farlig” og at “man skal huske at spørge en voksen”.

Videoen foregøgler ikke at fortælle noget om demokrati, men er lavet for at sætte fokus på problemet omkring opstillingsreglerne, som vi mener er unødigt bureaukratiske. Det sidste spørgsmål forstår jeg ikke.

Mvh.
    Morten Blaabjerg