2025-plan giver større utryghed og ulighed

Home  /  Aktuelt  /  Current Page

– Og vi boligejere har det faktisk alt for godt

Den såkaldte 2025-plan indeholder naturligvis positive elementer, som for eksempel en reduktion af det rentefradrag, som i sig selv virker som et stort tilskud til boligejerne.

Men det skrider helt i svinget, når man mener, at der er behov for at sætte 24 milliarder af til os boligejere og det er absolut bekymrende for danskerne som helhed at konstatere den begejstring, som den konservative Pape viser for dette punkt.

Det siger Retsforbundets politiske ordfører Poul Gerhard Kristiansen i en kommentar til den præsenterede 2025-plan.

Ja, der er et akut problem med vurderingerne. Det har der været siden den tidligere Anders Fogh Rasmussen-regering smadrede det velfungerende vurderingssystem, vi havde haft i over 100 år. Det er kun politisk vilje, som har hindret skiftende regeringer at få rettet op på det problem, som naturligvis kan løses.

I mellemtiden lykkedes det bl.a. gennem manglende beskatning at puste bolig-og finanskrisen ekstra op.

Nej – ærlig talt – der er ikke tale om generel for stor beskatning af os boligejere, som har nydt godt af, i årtier, at være blevet tilgodeset samtidig med at beskatningen af arbejdsindkomst har fået lov til at blive ved med at være hård. Ja, er der nogle, som p.g.a. for høje vurderinger har betalt for meget i beskatning, så skal det naturligvis betales tilbage – som det hele tiden har været tilfældet. Men reelt er sagen, at vi boligejere har betalt alt for lidt i grundskyld f.eks. og ikke mindst er konsekvensen igen, igen, at vi nu er godt på vej mod den næste boligboble, friværdifest for boligejerne og efterfølgende tømmermænd for alle.

Det er ganske enkelt ikke rimeligt, at de i forvejen velbeslåede skal score store gevinster, imens førstegangskøberne og børnefamilierne efterlades med regningen, i form af højere boligudgifter, mere arbejde for mindre, og prisstigninger på alt fra leverpostej til dagplejepladser. Kun gennem en opkrævning af en langt større grundskyld og en ligelig fordeling af de fællesskabte værdier – en mere retfærdig fordeling – kan der rettes op på det.

Det følges desværre af en generel skævhed i planen, hvor skattelettelser til de højere indkomster betales af en række nedskæringer på velfærdsområdet og i stedet for en forenkling af indkomstskattesystemet vælger man en øget bureaukratisering ved at indføre nye fradrag og beregningsformer.

Det er ikke lige tryghed for danskerne 2025-planen giver.