Klimamærke på fødevarer – Et slag i luften

Home  /  Aktuelt  /  Current Page

Af Peter Mogensen, Gjern

Liberal Alliance forelår nu, ifølge Altinget.dk, at der skal indføres et “klimamærke” for fødevarer, så forbrugere ikke handler i blinde om klimaaftrykket af de fødevarer de putter i indkøbskruven.

Det er da glædeligt at se at Liberal Alliance pludselig er blevet bevidste om klimaproblemet. Nu har de ellers brugt de sidste mange år på at kalde de naturvidenskabelige resultater for “religion” og “tro”.

Men hvor velment dette nye forslag end er, så skal man vist ikke tænke ret lang tid over det for at finde ud af at det højst er symbolpolitik. Hånden på hjertet. Hvad skal forbrugerne med endnu en mærknings-ordning? Hvorfor skal det være så komplekst? Hvor mange som står i supermarkedet og køber ind har tid og energi til at lave en optimerings-overvejelse omkring hver eneste vare de putter i kurven og tage højde for 5, 6, 7… faktorer: Pris, råvarer, oprindelsesland, økologi, nøglehuller, klima,… osv. osv.

Det vil absolut forslå som en skrædder et varmt sted…. Hvorfor ikke lave en løsning, der virker?

Sørg for at markedet indpriser alle omkostninger ved produktionen – inkl. dem for fremtidige generationer. Så vil markedet arbejde for en løsning og ikke imod. Indfør en provenu-neutral kulstof skat på fossilt kulstof, der hvor det hentes op af jorden. Udbetal provenuet som dividende til borgerne.

Se mere her:

Så vil det samlede klimaaftryk for en vare lige fra produktion til transport blive afspejlet ned igennem priskæden og direkte i prisen på den enkelte vare og det eneste forbrugeren skal kigge på er prismærket.
Det er den løsning vi har brug for og som liberale burde bakke op om.

Det er ikke fordi der er noget galt med forbruger-oplysning. Selvfølgelig skal forbrugerne have ordentlig besked om beskaffenheden af de varer de køber. Men hvis formålet er at det skal have en faktisk effekt på klimaet, så skal man ikke gøre det endnu mere komplekst at være forbruger.

Tag klimaproblemet seriøst. Indfør en generel provenu-neutral skat på fossilt kulstof, så det kan betale sig for forbrugerne at have et mindre klimaaftryk end gennemsnittet, uden at de skal kigge på andet end prismærket.

1. Leo Nygaard siger:

Ganske rigtigt. Hvem kigger på mærkning – bortset fra prismærket :-)

Herudover er dette slet ikke indenrigspolitik. Vi er som en sommerfugl, der flyver rundt i alverdens luft.
    Og basker vi for meget med vingerne, komme EU politiet og forlanger ro på bageste række.
    Det gør de også, hvis vi skulle få den gode idè at lægge naturskat på det hele, og lade forbrugerne betale gildet.
    Man kunne kalde det – naturens grænsebom.

Tag klimaproblemet seriøst, ja – I det omfang vi kan.
    Fusionèr med “Miljøpartiet De Grønne”