Klage til DR over manglende alsidighed

Home  /  Debat  /  Current Page

Af Poul Gerhard Kristiansen, politisk ordfører for Retsforbundet – Danmarks bæredygtige parti

Debatten havde endnu en gang boligskatten og skattestoppet på ejendomsværdiskatten til debat torsdag 8. september 2016.
Selv om et hovedtema var grundskyld, ejendomsværdiskat og boligskatter i det hele taget, så blev Retsforbundet – Danmarks bæredygtige parti eller for den sags skyld Henry George Foreningen heller ikke denne gang inviteret til at deltage i debatten.

Det er påfaldende, når man endnu engang ikke inviterer det eneste politiske parti, som offensivt går ind for grundskyld – ja, har det som mærkesag. Et parti, som har en positiv holdning til en øget boligbeskatning og som derfor også konstant har kritiseret den skattepolitik, som er blevet ført af skiftende regeringer. Det er derfor usagligt og i strid med DR´s alsidighedsforpligtelse, at vi ikke inviteres til at deltage i debatten.
Hvorfor inviteret man f.eks. i stedet lobbyistorganisationen ”Parcelhusejernes Landsforening” selv om de konservative i forvejen repræsenterer deres synspunkter – men altså ikke modpolen i form af Retsforbundets og georgistiske synspunkter?

Manglende opstillingsberettigelse p.t. har for eksempel ikke hindret DR eller andre store medier i flere tilfælde i såvel ”Debatten” som ”Deadline” at invitere f.eks. ”Nye Borgerlige”, ”Nationalpartiet” eller ”Dansk Samling”, når emnet har været indvandrer-og flygtningepolitik? Pernille Vermund fra Nye Borgerlige har haft indtil flere optrædener i både DR Debatten og Deadline, når emnerne har omhandlet indvandrer og flygtninge, samt EU. Morten Uhrskov Jensen fra Dansk Samling har deltaget flere gange i Deadline, når emnet har været ikke-vestlig indvandring. En af disse debatter har været overfor Kashif Ahmad fra Nationalpartiet. Derudover har Kashif også haft flere optrædener i DR Debatten, når emnerne har været indvandring, integration og radikalisering.

Ikke mindst i den nuværende debat og situation, hvor stærke kræfter får nærmest frit løb for kritik, reduktion eller fjernelse af boligbeskatning, ikke mindst grundskylden, burde der være en ekstra forpligtelse til også at lade det modsatte synspunkt herpå være repræsenteret i debatterne i Danmarks Radio.

Alsidighed og upartiskhed i formidlingen af den politiske debat bør veje meget tungt, også når det gælder ikke-opstillingsberettigede partier, når disse repræsenterer væsentlige synspunkter.