General Atomics MQ-1 Predator (Drone)

Terror skal ikke bekæmpes med terror

Den stigende brug af droner i krigsførelse i og udenfor krigszoner råber på en international regulering og aftale. Realiteten er, at mens vi stort set kun hører om de terrorister som dronerne rammer, så hører vi ikke meget om de omfattende civile tab, som dronerne også påfører befolkningen i Irak, Afghanistan, Pakistan og Yemen. Alene i Pakistan er omkring 3000 mennesker blevet dræbt ved droneangreb – herunder mellem 400 og 900 civile inklusiv børn. Pakistan f.eks. er ikke i krig og derfor er der reelt tale om likvideringer uden ret eller dom. Menneskerettighederne undergraves og terror skal ikke bekæmpes med terror.

Udviklingen indenfor droner er de seneste år gået meget hurtigt uden at der er sket en regulering i form af internationale aftaler. Såvel USA som Storbritannien og Israel har brugt droner i krig og f.eks. Kina, Iran og Rusland er i gang med at udvikle droner.

Udviklingen går også i retning af flere såkaldte ”signaturangreb” i forhold til angreb rettet med navngivne terrorister. Signaturangreb er angreb, hvor uidentificerede mistænkte bliver dræbt – ofte baseret på usikker information, hvor risikoen for at ramme uskyldige civile er meget høj – og natuligt af disse civile opleves som terror.

”Krigen mod terror” er i forvejen undergravende for det demokrati, som vi hævder, vi vil beskytte og uden internationale aftaler, vil den øgede brug af droner i endnu højere grad sætte fundamentale menneskerettigheder ud af kraft.

Det haster med internationale aftaler for brugen af droner – i og udenfor krigszoner.

Poul Gerhard Kristensen, Politisk ordfører for Retsforbundet.