Ja tak til udvikling af hele landet

Forelæsning på CBS. Skal vi flytte uddannelsespladser ud af byerne? Ja tak til udvikling af hele landet. Foto : Creative Commons by 2.0

Af Poul Gerhard Kristiansen, Retsforbundets politiske ordfører

Ja tak til udvikling af hele landet

Når undervisningsminister Esben Lunde Larsen (V) nu sender budskab til uddannelsesinstitutionerne om at oprette afdelinger i det såkaldte udkantsdanmark er det for en gangs skyld et positivt budskab, som vi har ventet længe på.

Vi har et gigantisk behov for at bryde centraliseringslinjen, men det kræver så også, at det ikke bliver ved en opfordring, men at der også sker gennem handling fra uddannelsesstederne.

Og så bør det naturligvis kun være startskuddet til at det breder til sig til andre områder – f.eks. hospitalsområdet, hvor der denne sommer er sket yderligere centraliseringer gennem nedskæringer og nedlæggelser af hospitaler og f.eks. på trafikområdet, hvor en udbygning af de kollektive trafikmuligheder er nødvendige, så man kan bo i landsbyerne uden at være afhængige af at skulle have privatbil.

Og så kunne det være interessant at høre samtalerne mellem Bertel Haarder og Esben Lunde Larsen. Det var jo Bertel Haarder som undervisningsminister, som iværksatte det store seminariedrab i midten af 80-erne, hvor netop seminarier i de små byer og i udkantsdanmark blev nedlagt – Tønder, Ranum, Gedved for blot at nævne nogle få.

Begrundelsen var bl.a. at de unge valgte de store byers seminarier og det skulle man så rette sig efter selv om netop de mindre byer var helt afhængige af arbejdspladsen og uddannelsesstedet. I Tønders tilfælde var det helt grotesk, hvor byen i løbet af få år mistede seminariet, hospitalet og kasernen.

I virkeligheden var det at pine livet ud af disse samfund ligesom man gennem tåbelige trafikbeslutninger og centraliseringstanker f.eks. omkring det civile beredskab kan tage livet af Bornholm.

Vi var nået så langt ud, at det er blevet foreslået bare at lukke landsbyer i stedet for at arbejde på udvikling. Det er endnu en falliterklæring i centraliseringens hellige navn.

Og – i forhold til artiklen i linket nedenfor – det er rigtigt, at de unge ikke vælger uddannelse efter afstand, men det er ligeså rigtigt, at lokalsamfund kan være meget afhængige af uddannelser i lokalområdet både mht. arbejdspladser, men så sandelig også for ikke at alt for mange unge er nødt til at flytte væk ligesom placeringen af en uddannelse i et område også betyder, at flere rent faktisk bliver i det område, hvor de er uddannet. Så Esben Lunde Larsen kigger den rigtige vej, nu venter vi bare på handling.

Retsforbundet siger ja tak til udvikling af hele landet

Reference : http://www.dr.dk/nyheder/indland/forsker-afstand-har-ingen-betydning-uddannelsesvalg