Jan Størup Nielsen, Senior Analyst, Nordea

Stigende boligpriser en velsignelse. For hvem?

Stigende boligpriser en velsignelse i følge Jan Størup Nielsen. Men for hvem?

Foto : Nordea Bank. Licens : Creative Commons by 2.0

Af Poul Gerhard Kristiansen, Retsforbundets politiske ordfører

Stigende boligpriser en velsignelse. For hvem?

I Jyllands-Posten skriver cheføkonom for Nordea Jan Størup Nielsen, at de stigende boligpriser er en velsignelse.

På trods af denne konstatering, så vender han alligevel ”et bekymret blik” mod boligmarkedet fordi de redskaber, der er tilgængelige for at styre de danske boligpriser er begrænset. Vi har ”deponeret” vores pengepolitik hos den europæiske centralbank og aftalen om det åbenlyst tåbelige ejendomsværdiskattestop til 2020 hindrer Folketinget – hvis et sådant ønske pludselig skulle dukke op – i at gribe ind via f.eks. en ophævelse eller at gennemføre en regulær statsgrundskyld til afløsning af indkomstskat.

Tilsyneladende er hukommelsen hos politikere på Christiansborg og bankøkonomer forbavsende kort.

For naturligvis kan en politisk aftale ændres, hvis der er vilje til det. I øjeblikket er det eneste, vi hører de konservatives evige klagesang om den smule grundskyld vi har. Vi kan altså godt gå videre på tåbelighedernes og den socialt uansvarlige landevej, men ikke gå den anden vej.

Men anyway – Jan Størup Nielsen – konstaterer så, at da politikerne ikke vil bruge de midler, som kunne bremse oppustningen af boligboblerne, så lad os lukke øjnene og gå med opladte sind direkte mod nye bobler, krise og ny nedtur og tømmermænd efter friværdifesten. Blot er friværdifesten for os nuværende ejere, spekulanter og banker, mens tømmermændene er for alle – ikke mindst de næste købere og lejere. Det er ungdomsfjendsk og asocialt.

Og så er det altså den økonomiske udvikling, som viser sig i stigende jord og dermed boligpriser – ikke omvendt.

Nej, vi har ikke pustet ballonerne helt op endnu – men vi skal nok nå det, synes devisen at være. Kors, hvor er det dog ansvarsløst.

Reference : http://finans.dk/finans/opinion/ECE7918171/Stigende-boligpriser-er-en-velsignelse/

Hjælp Retsforbundet med igen at blive opstillingsberettiget

Vælgererklæring - Retsforbundet

Vælgererklæring. Hvis du hellere vil underskrive vælgererklæringen med en touchskærm end med mus kan du bruge koden her til smartphone eller tablet.

2 thoughts on “Stigende boligpriser en velsignelse. For hvem?

1. Det bliver spændende at se, om der er nogen i folketinget, der vil foreslå effektive forholdsregler i mod bobler.
    Det vil jo afsløre, hvem der elsker systemet og bagefter ikke kan tillade sig at klage over de kendte virkninger, når de indtræffer.

Comments are closed.