Lad os følge briterne ud af EU

Lad os følge briterne ud af EU. Boris Johnson, Londons Borgmester, har nu også meldt sig på nej-siden i forhold til den folkeafstemning. Han skærer til og med igennem al sløret og sætter fingeren på det allerstørste problem i forhold til de europæiske befolkninger. Problemet med demokratiet i EU.

Af Poul Gerhard Kristiansen, Retsforbundets politiske ordfører

Lad os følge briterne ud af EU

Boris Johnson, Londons Borgmester, har nu også meldt sig på nej-siden i forhold til den folkeafstemning, som briterne skal have den 23. juni i år vedrørende Storbritanniens medlemskab af EU. Han skærer til og med igennem al sløret og sætter fingeren på det allerstørste problem i forhold til de europæiske befolkninger. Problemet med demokratiet i EU.

Vi andre har hele tiden peget på, at EU ikke er en demokratisk sammenslutning, men en centralistisk mastodont, som sætter demokratiet ud af kraft ved hele tiden at flytte beslutninger over til EU – væk fra befolkningerne, som bliver mere og mere fremmedgjort i forhold til deres egen hverdag og ser enhver indflydelse forsvinde i tågerne.

Den britiske aftale betyde jo heller ikke, at det britiske parlament kan give et rødt kort f.eks. Kun hvis et flertal af parlamenter blandt de 28 EU-lande vil det. Nej, briterne bestemmer ikke selv – ligesom danskerne heller ikke gør det. Og så har vi stadig de EU-gale politikere, hvor også Alternativet har meldt sig under fanerne i et føderalistisk EU-parti og styrke det centralistiske EU.

Skrækpropagandaen er gået i gang i Storbritannien og de EU-blinde danske medier. Storbritannien går nærmest fallit ved et nej, pengene vil vælte ud – ja, gadelysene vil nærmest slukkes natten efter nej’et og Cameron selv hævder, at et nej vil være en såvel sikkerhedspolitisk som økonomisk katastrofe. – Men dog ikke værre end, at han samtidig har sagt, at han så sandelig bliver siddende – også ved et nej

Over hele det politiske spektrum i Storbritannien ser vi i øjeblikket nej-sigerne dukke op. Ikke kun hos højrefløjen, men så sandelig også hos Labour, fagforeningerne og de Grønne. Så snart briterne har banet vejen, så lad os følge dem ud af EU via en dansk folkeafstemning. Herefter kan vi sammen opbygge et demokratisk, mellemstatsligt og åbent samarbejde med respekt for forskellighederne og selvbestemmelsesretten. Vi skal ikke lukke os selv inde, men vi skal have et samarbejde, som bygger på FN, Nordisk Samarbejde, Europarådet, EFTA og et godt naboskab.

Reference : http://www.dr.dk/nyheder/udland/londons-borgmester-eu-er-i-fare-glide-ud-af-demokratisk-kontrol