Poul Gerhard Kristiansen

Forkert fokus

Af Poul Gerhard Kristiansen, Retsforbundets politiske ordfører

Som katten om den varme grød..

Når de blå partier nu foreslår en samling af ejendomsværdiskatten og grundskylden, så er det et led i den ideologiske kamp mod enhver form for beskatning af de arbejdsfrie gevinster. Realiteten er jo, at de problemer, som er opstået er sket som resultat af ikke mindst den tidligere Fogh-Løkke regerings heltemodige indsats for at sikre sine vælgergrupper gevinster, når man smadrer vurderingssystemet, indfører tillokkende lånemuligheder og et fatalt ejendomsværdiskattestop, som betyder, at grundskylden først falder til betalingen senere end under opbygningen af boligboblen.

Vi, der allerede sidder på flæsket har jo mere end længe nok høstet gevinsterne af den manglende beskatning til skade for de næste købere, lejerne og almindelige skatteydere, som må betale endnu mere i indkomstskat.

Nej, der er ikke tale om, at det er uretfærdigt eller forfærdeligt, at grundskylden stiger for nogle. Det er udtryk for, at de selvsamme har fået og stadig får uretmæssige gevinster, som de ikke har fortjent.

Hvis ikke man meget hurtigt får etableret en ordentlig løbende beskatning – læs grundskyld – som Retsforbundet foreslår, så vil den dybt uretfærdige fordeling af de samfundsskabte værdier fortsætte og ikke mindst er det kun et spørgsmål om tid inden vi løber ind i den næste boligboble med friværdifest og tilhørende tømmermænd for alle ikke mindst for dem, som kom sidst med i festen og måtte nøjes med den dårlige sprut.

Forkert fokus

Allerede nu er priserne ved at være på samme niveau, som for 10 år siden.

Så – ja, vi skal have et vurderingssystem, som er retfærdigt og som fungerer og når lejlighedsejerne har fået en fordel fremfor husejerne, så ret det i ejendomsværdiskatten. Men så længe man ikke kommer videre giver det slør i fokus.

Det er ganske enkelt forkert fokus frem for at koncentrere sig om at indføre en retfærdig skat som kan sikre en retfærdig fordeling, lette skatten og effektivt blokere den næste boligboble og finanskrise.

Desværre er fokus forkert og en anden fokus får man ihverttilfælde ikke fra de blå partier.

Reference : http://www.dr.dk/nyheder/politik/flertal-i-folketinget-grundskyld-og-ejendomsvaerdiskat-skal-samles

One thought on “Forkert fokus

1. Cheføkonom i Danske Bank, Las Olsen, har for nylig i Berlingske fremkommet med betragtninger om grund og hus, så man skulle tro at han var tilhænger af Retsforbundets politik.
    Se også telegram på Information : “Fakta : Boligejerne betaler skat af mursten og jord”, hvor jeg prøver efter bedste evne at oplyse om det skarpe, ideologiske synspunkt.

Poul Gerhard – Det fremgår ikke af vores arbejdsprogram, :
    – at jord og bygning skal adskilles økonomisk.
    – at bygningen ikke skal beskattes.
    – at kun jorden skal vurderes og beskattes.
    – hvordan grundskylden skal indføres og med hvilke konsekvenser.

????? – Leo

Comments are closed.