Boligboble på vej?

Når selv bankøkonomer bekymrer sig med vismændene

Boligboble på vej?

Men vi skal nok få boligboblerne alligevel

Af Poul Gerhard Kristiansen, Retsforbundets politiske ordfører

På fire år er ejerlejligheder steget ca 50 % i København og resten af landet følger med ikke langt bagefter. Selv Nordea er bekymret for nye boligbobler.

Der er derfor god grund til vismændenes bekymring og opfordring til at øge boligbeskatning. Retsforbundet må så tilføje, at det er grundskylden som skal øges. Den retfærdige skat som vil sørge for en retfærdig fordeling af de fælleskabte værdier, så de ikke fortsat ender i en tilfældig privat lomme som min egen – skattefrit – og det er den gode skat, som samfundsmæssigt stopper boligboblerne og nye friværdifester, så vi ikke – igen – ender med nye voldsomme tømmermænd – især for de unge, lejerne og nye købere, som ikke kom med til festen.

Vi har desværre et folketingsflertal af ”blå” partier, som hellere vil give endnu flere privilegier til vennerne, som allerede sidder på flæsket – som om de ikke tilgodeset nok i forvejen. En dybt uansvarlig politik, som vil puste endnu mere luft i boligboblen.

Nej, sandheden er ligger end ikke i nærheden af de blås ikke mindst de konservatives og LA´s klynkeri om den skrækkelige, alt for høje grundskyld. Sandheden er, at grundskylden er alt, alt for lav – ikke mindst i hovedstadsområdet – ikke mindst fordi man, af politiske grunde, stadig, ikke ønsker at lave et ordentligt vurderingssystem – altså samle resterne op efter den tidligere ”blå” regering smadrede det velfungerende vurderingssystem i 2001 og dernæst f.eks. gennem det såkaldte ”skattestop” skabte den situation, at vi nu må se en fuldstændig skæv boligbeskatning, som er – alt for lav.

Men lytte til vismændene, langt de fleste uafhængige økonomer og Retsforbundet gør man nok ikke – ikke før Retsforbundet igen er styrket.

Underskriv en vælgererklæring her

Reference : http://www.dr.dk/nyheder/penge/vismaend-vil-have-hoejere-boligskatter